Početna Blog 5 načina kako potaknuti dijete da samostalno jede

5 načina na koje možete potaknuti dijete da samostalno jede

Datum objave: 23.02.2018

U trenutku kad vaša beba može stabilno sjediti i jesti krutu hranu, vrijeme je da ju potaknete na samostalno hranjenje. Iako neuredna i ponekad frustrirajuća, ova faza ima veliku važnost za vašu bebu i njenu samostalnost. 

Poticanjem samostalnog hranjenja u djece istovremeno potičemo i razvoj njihove fine motorike putem aktivnosti kao što su dodirivanje i stiskanje hrane, posezanje, grabljenje žlicom i neizostavno - bacanje namirnica. Mala djeca istražuju okus, teksturu, miris, boju i temperaturu hrane što dovodi i do senzornog razvoja. Kad dijete samostalno jede, postaje svjesnije kad je sito i kad treba prestati jesti što je od velike pomoći za roditelje koji se (pre)često pitaju je li dijete dovoljno pojelo. 

Dijete je spremno za avanturu zvanu "samostalno hranjenje" u trenutku kad može stabilno sjediti. To se odvija između 8 i 12 mjeseci starosti, u isto vrijeme kad dijete počinje razvijati tzv. pincet hvat, odnosno sposobnost hvatanja predmeta između palca i kažiprsta. Imajte na umu da svako dijete ima svoj tempo razvoja. Kad vidite da je spremno, ponudite djetetu mnoštvo prilika za samostalno jedenje. I prihvatite nered koji dolazi u paketu s ovom aktivnosti. 

1. Ponudite djetetu prikladnu hranu

U ranom periodu, dok dijete još uči žvakati i uzimati hranu prstićima, ponudite mu namirnice koje se brzo tope u ustima ili imaju mekanu teksturu i lako se žvaču. Namirnice trebaju biti dovoljno usitnjene kako ne bi predstavljale opasnost od gušenja. Pokušajte s manjim komadima sira, kockicama kruha, dobro kuhanom tjesteninom, komadićima mekanog voća (banane, breskve, itd.) ili kajganom. 

S vremenom će djetetov stisak i hvat rukom ojačati pa mu slobodno ponudite žlicu i mogućnost da vježba na "gustoj" hrani kao što su jogurt, puding ili pire krumpir. Za početak će biti dovoljno da dijete drži žlicu i pokuša grabiti hranu, a koordinacija žlice do usta će doći kasnije i s vježbom. 

Što se količine tiče, djetetu radije dajte manje hrane u više navrata. Nemojte natrpati tanjurić ili zdjelicu jer postoji mogućnost da će dijete pokušati sve zgurati u usta ili baciti na pod. 

2. Pripremite sva potrebna pomagala za obrok

Dobar saveznik u ovom pothvatu je svakako hranilica za bebe, ali će poslužiti i booster koji možete pričvrstiti za klasičan stolac tako da dijete može jesti za stolom. Od pomoći će vam biti protuklizajući podmetači te tanjuri i zdjelice s povišenim stranicama koje će osigurati da se hrana ne prospe ili izlije. 

Svakako nabavite dječji pribor za jelo (žlicu i vilicu) koje su veličinom i dizajnom prilagođene djetetovim potrebama. Obratite pažnju da pribor za jelo ima deblju dršku kako bi dijete lakše njime rukovalo te da je izrađeno iz jednog dijela, odnosno da nema odvojive dijelove.  

3. Odredite vrijeme za obrok

Vjerovali ili ne, ali djeca vole strukturu i predvidljivost. Pokušajte obroke organizirati svaki dan u isto vrijeme. Tri obroka, plus jutarnja i večernja užina, svaki dan u otprilike isto vrijeme idealan su scenarij. Preporučuje se užinu poslužiti 2-3 sata nakon obroka. Naime, beba će tada biti dovoljno gladna (ali ne pregladna!) i radovati se hrani što je osobito dobra motivacija. 

4. Obiteljski obroci su prilika za učenje

Iskoristite svaku priliku za interakciju sa svojom bebom pa čak i onda kad je ona "zabavljena" igrajući se s hranom. Istina, činit će vam se da tih par minuta možete iskoristiti za obavljanje neke manje obveze, ali radije razgovarajte s bebom dok jede, pričajte joj o bojama, oblicima i okusima hrane. 

Kad god možete, dopustite bebi da jede za stolom (ili u hranilici pored stola) s ostatkom obitelji. Tako joj dajete priliku da promatra i sudjeluje u socijalnoj interakciji. Osim toga, promatranje kako odrasli ljudi jedu, potaknut će mehanizam imitacije.

5. Prihvatite nered i mrlje

Samostalno jedenje, sve do otprilike treće godine djetetova života, znači hrana po podu i tepihu, zamrljana odjeća, kosa puna pirea i lica bijela od jogurta. Osigurajte velik broj nepromočivih podbradnika, a pri ruci uvijek imajte vlažnu krpicu za brzinske intervencije. Ispod hranilice možete postaviti stare ručnike za plažu, plahte ili čak zavjese za tuš kadu. Znamo, struganje zobene kaše sa zida nije luda zabava, ali imajte na umu zašto i za koga to radite.  

trebate pomoć ili imate pitanja? +385 1 6254 600